🤝 Deși în ultimii ani am trimis mai multe adrese către Comisia de Circulație a municipiului Iași la care nu am primit răspuns, continuam sa credem in necesitatea dialogului pentru transformarea Iașului într-un oras sigur și prietenos cu locuitorii săi. Am reluat 2 propuneri punctuale:
1️⃣ Reînființarea trecerii de pietoni din zona Agronomie, cea mai apropiată de rond din cele 2 desființate în urmă cu 2 ani, de pe aleea Mihail Sadoveanu, pe sensul de mers dinspre rond Agronomie spre Breazu.
În anul 2021, comsia a desființat 2 din cele 3 treceri de pietoni din zona Agronomie, cu scopul fluidizării traficului auto din ce în ce mai intens în acea zonă. Călătorii CTP care coboară în rond au de ocolit 107m ori 2, adică în total 214m. Poate părea puțin pentru un șofer protejat de mașina sa pe ploaie, caniculă, dar pentru un pieton senior, o persoană cu dizabilități, o mamă cu copii, o persoană cu un bagaj este mult, a însemnat o degradare a mersului pe jos și i-a forțat să traverseze ilegal, punându-și în pericol viața.
Totodată, desființarea trecerilor de pietoni în această arie a încurajat deplasările cu mașina personală din și către cartierele noi din capăt Sadoveanu și au transformat Copoul, una dintre ultimele zone liniștite ale orașului, într-una de viteză, cu scăderea siguranței în trafic și cu valori în creștere a poluării aerului și fonice.
Soluția sustenabilă a fluidizării circulației din și spre noile dezvoltări imobiliare din capăt Sadoveanu nu este desființarea trecerilor de pietoni, ascunderea pietonilor în pasaje/pasarele pietonale, ci dezvoltarea transportului public de masă și realizarea de piste conforme pentru biciclete.
2️⃣ Prelungirea trecerilor de pietoni la toate refugiile de tramvai de pe Șoseaua Nicolina, o zonă cu multe accidente în care sunt implicați pietonii.
Exista 4 refugii de tramvai pe Șoseaua Nicolina care au trecere de pietoni doar pe sensul de mers al tramvaiului. Călătorii care coboară din tramvai au de ocolit astfel sute de metri pentru a ajunge pe partea cealalta a drumului. La fel, de multe ori, cetățenii văd cum trece prin fața lor tramvaiul pe care vor să-l prindă, dar nu pot ajunge pe refugiu deoarece pe acea parte a șoselei nu există trecere. Asigurarea trecerilor de pietoni către refugii este o condiție esențială pentru încurajarea transportului alternativ și reducerea congestiilor. În lipsa acestor treceri, au fost numeroase accidente cu pietoni care au traversat neregulamentar strada, pe locul unde ar trebui sa fie trecere, unii plătind cu viața acest design stradal greșit.
Pe termen mediu, propunem analizarea refacerii refugiilor, astfel incat cele 2 stații pe ambele sensuri să fie în același loc, trecerile de pietoni devenind comune, într-un proces mai amplu de redesign al Șoselei Nicolina.
👉 Unele măsuri luate în ultimii ani de Comisia de circulație au demonstrat clar că este necesară o schimbare de perspectivă în cadrul acestui grup de lucru din Primăria Iași. Comisia trebuie să ia măsuri în acord cu principiile mobilității durabile și să respecte planurile strategice de mobilitate care prioritizează traficul pietonal și mijloacele active de transport prin descurajarea utilizării mașinii personale.
#IașulIubeștePietoniiȘiBicicliștii #IașulAccesibilPentruToți #OrașePentruOameni #ImplicareCivică #MobilitateSustenabilă