A.P.T.A. Iași
Politică de parcare sustenabilă pentru Municipiul Iași

Politică de parcare sustenabilă pentru Municipiul Iași

Proiectul APTA, elaborat cu sprijinul Cercului Donatorilor Bruxelles și cu susținerea administrației publice locale, are ca obiectiv crearea și implementarea unei politici de parcare sustenabile, la standarde internaționale, pentru municipiul Iași, prin implicarea unei echipe multidisciplinare de specialiști în mobilitate și planificare urbană, marketing și acte normative, cu vastă experiență în derularea unor proiecte similare. 

Din perspectiva mobilității urbane, calitatea vieții ieșenilor este foarte scăzută iar presiunea asupra spațiului public este enormă. 

Avem trotuare, alei și spațiile verzi blocate, timpi mari de căutare a unui loc de parcare, congestii de trafic în orele de vârf peste care se adaugă un grad ridicat de poluare ce ne afectează pe toți.

Prin acest proiect dorim să contribuim la transformarea Iașului într-un oraș mai incluziv, în care spațiul public să devină mai bine organizat, ținând cont de nevoile unei categorii cât mai ample de utilizatori: șoferi, pietoni, bicicliști, utilizatori de scaun rulant, persoane vârstnice sau părinți care ies la plimbare cu copiii în cărucior.

Considerăm că felul în care crește orașul nostru ne privește pe toți. De aceea ne-am propus să facem un pas în față pentru a convinge administrația locală că este timpul ca toate intervențiile asupra spațiului public să fie făcute coordonat și în baza unei viziuni de ansamblu.

Soluția propusă de APTA constă în IMPLEMENTAREA UNEI POLITICI DE PARCARE SUSTENABILE LA NIVELUL MUNICIPIULUI IAȘI

Ce livrăm?

Într-o primă etapă, experții, alături de voluntari, vor elabora un studiu ce va conține:

  • determinarea numărului existent de locuri de parcare (oferta reală) și potențialul dezvoltării de parcările de scurtă durată și rezidențiale
  • înțelegerea modului în care variază nevoia de parcări în funcție de momente ale zilei, trasee de deplasare, tipuri de utilizatori etc. și a caracteristicilor de utilizare a parcărilor;
  • elaborarea unui scenariu de dezvoltare de locuri de parcare și reglementare a utilizării lor raportat la nevoile pe parcursul zilei; 
  • efectuarea unui sondaj la nivelul locuitorilor Municipiului Iași și ai localităților înconjurătoare pentru înțelegerea percepției asupra parcării, a nevoii reale de mobilitate și a problemelor conexe;
  • efectuarea unui scenariu privind echipa necesară pentru managementul parcărilor, odată cu implementarea politicii (număr de agenți necesari pe străzi pentru asigurarea respectării politicii și costurile salariale, costurile salariale cu angajații din birouri și atribuțiile lor legate de parcările rezidențiale și de scurtă durată, costurile de amenajare și întreținere parcări, achiziționare de cleme pentru roți, ridicări etc.)
  • realizarea unui sistem de zonare și amplasare parcări speciale (handicap, velo/moto/drop off/distribuție etc) și grila de tarifare. 

În final, politica de parcare propriu-zisă va fi predată la cheie, așteptând doar să fie implementată, și constă în:

  • modelul de cost calibrat, în care se pot testa diferite scenarii cu alți parametri (creștere nr. agenți, scumpiri, creștere/reducere nr. locuri de parcare din sistem/dintr-o zonă)
  • planul și calendarul de măsuri, etapizarea pașilor și cheltuielilor necesare din partea administrației publice locale;
  • planul de marketing – informarea și pregătirea utilizatorilor de parcări, introducerea treptată a măsurilor din politica de parcare, implementarea măsurilor și susținerea respectării acestora; 
  • raportul în format tabelar și grafic al locurilor de parcare;
  • planul financiar: investițiile inițiale, amortizarea acestora, crearea din taxele de parcare a fondului pentru întreținerea parcărilor și dezvoltarea infrastructurii de transport alternativ (mărirea parcului auto pentru transportul în comun, a spațiilor pentru pietoni etc.)

Vor fi implicați 25 de voluntari pentru culegerea datelor din teren și o echipă multidisciplinară constituită din expertul în mobilitate – ing. Tudor Măcicășan și echipa sa formată dintr-un sociolog specialist în comunicare, un urbanist, un economist și un jurist specializat în redactarea actelor normative, precum și managerul de proiect din partea APTA.  

Un astfel de proiect, pe piața liberă, costă în jur de 30 000 euro. Proiectul APTA este realizat pro bono, finanțările obținute acoperind cheltuielile logistice.

Care sunt pașii proiectului?

Pe  25 noiembrie am susținut pitch-ul în cadrul finalei de la Cercul Donatorilor Bruxelles – ediția a VI-a și am obținut o finanțare pentru a începe derularea proiectului. 

La mijlocul lunii decembrie vor fi 2 zile pentru recoltarea datelor de pe teren cu ajutorul voluntarilor – o zi training și una de numărare propriu-zisă, împărțită în 5 segmente a câte 30 minute fiecare în diferite zone care vor acoperi municipiul Iași.

Tot până la sfârșitul anului vom obține de la administrația locală documentațiile privind actualul model de gestionare a parcărilor (recensământ al locurilor de parcare, numărului de mașini, regulamente etc.), date pe care le va revalida echipa de experți.  

Urmează construirea unui model de cost complex, a planului de investiții, a analizei sociologice, a planului de marketing și implementare.

Proiectul include și o campanie de informare a publicului și a administrației publice privind importanța și beneficiile realizării și implementării acestei politici strategice de parcare sustenabilă în Iași.  

Întregul proiect va dura aproximativ 3 luni și vom actualiza pașii pe măsură ce vom avansa. Ulterior, administrația locală va implementa etapizat această politică de parcare la nivelul Iașului astfel încât beneficiile să rezulte în cel mai scurt timp și să contribuie la creșterea calității vieții ieșenilor.

Prezentarea proiectului la Cercul Donatorilor Bruxelles:


DESPRE PROIECT

Sari la conținut