Ce sunt Sharrows și ce părere au autoritățile despre ele?
Ce sunt Sharrows și ce părere au autoritățile despre ele?

Ce sunt Sharrows și ce părere au autoritățile despre ele?

👨‍💼Marcajul „𝐭𝐫𝐚𝐬𝐞𝐮 𝐬𝐮𝐠𝐞𝐫𝐚𝐭 𝐝𝐞 𝐛𝐢𝐜𝐢𝐜𝐥𝐞𝐭𝐞” a fost introdus în anul 2020, odată cu votul din Comitetul Tehnic 187 Drumuri, care funcționează în cadrul Asociației Române de Standardizare (ASRO). Asociațiile din APTA au participat la acest vot, fiind în acel moment membre ASRO. În statele occidentale i se spune 𝐒𝐡𝐚𝐫𝐫𝐨𝐰𝐬, de la „shared-lane marking” și „arrows”, și se utilizează în scopul sporirii impactului vizual asupra prezenței 🚴‍♀️ pe carosabil, prin marcarea unui traseu recomandat a fi urmat de către aceștia.

👉Marcajul tip Sharrows nu trebuie să înlocuiască realizarea de piste pentru biciclete exclusiv destinate bicicliștilor și delimitate de carosabil și pietonale, ci sunt un marcaj pe carosabil utilizat doar în zonele unde nu se pot face piste și unde viteza mașinilor este redusă, sigură pentru deplasarea cu bicicleta.

👨‍🔧În prima variantă a proiectului pistei Tudor-Agronomie, din cauza lipsei spațiului pentru o pistă delimitată, proiectantul a propus pe o bucată cu limitare la 30km/h de pe Bulevardul Carol I o zonă shared space, marcand-o cu Sharrows.

👮Poliția Rutieră Iași a respins proiectul iar în cadrul audienței la Șeful Serviciului Rutier Iași ni s-a spus că acest marcaj Sharrows nu este legal. La cateva zile după audiență am cumpărat Standardul SR 1848-7/A91, în care este descris marcajul „traseu sugerat de biciclete” și l-am trimis Poliției Rutiere Iași. Răspunsul a fost unul ambiguu, anume că marcajul „nu este de natură a impune obligații sau a stabili drepturi pentru nici o categorie de participanți la trafic”, concluzionând că avizarea pistei se va face pentru a răspunde nevoii de siguranță rutieră (foto 2). Într-adevăr, așa cum spune și în standard, marcajul este unul informativ, menit a-i atenționa pe șoferi ca strada nu este doar a lor și trebuie să circule respectând legislația rutieră, limitele de viteză, pentru a-i proteja și pe bicicliști. Oare tocmai faptul că Poliția Rutieră este incapabilă să stăpânească haosul de pe străzile municipiului, reflectat în nenumărate accidente auto cu victime, alcool și viteza excesivă o face să fie împotriva ideii de Sharrows?

✍️Am decis să ne lămurim scriind Inspectoratului General al Poliției Române și Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. O idee nu foarte bună 🙈.

1️⃣De la Poliția Romană am primit răspunsul că „pe marcajul pentru traseul sugerat pentru biciclete prevăzut la punctul 3.4.12 din SR 1848-7/A91, 𝐬𝐞 𝐩𝐨𝐭 𝐝𝐞𝐩𝐥𝐚𝐬𝐚 𝐝𝐨𝐚𝐫 𝐛𝐢𝐜𝐢𝐜𝐥𝐞𝐭𝐞𝐥𝐞 𝐬̦𝐢 𝐯𝐞𝐡𝐢𝐜𝐮𝐥𝐞𝐥𝐞 𝐚𝐬𝐢𝐦𝐢𝐥𝐚𝐭𝐞 𝐚𝐜𝐞𝐬𝐭𝐨𝐫𝐚” (foto 3).

2️⃣De la Minister ni s-a răspuns că marcajul se folosește „conform specificatiilor din standardul SE 1848-7/A-91. Semnalizare rutiere. Marcaje rutiere, cu avizul Poliției Rutiere, 𝐟𝐚𝐫𝐚 𝐚 𝐢𝐦𝐩𝐮𝐧𝐞 𝐚𝐧𝐮𝐦𝐢𝐭𝐞 𝐨𝐛𝐥𝐢𝐠𝐚𝐭𝐢𝐢 𝐝𝐞 𝐜𝐢𝐫𝐜𝐮𝐥𝐚𝐭𝐢𝐞 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐯𝐞𝐡𝐢𝐜𝐮𝐥𝐞 𝐦𝐨𝐭𝐨𝐫𝐢𝐳𝐚𝐭𝐞 𝐬𝐚𝐮 𝐧𝐞𝐦𝐨𝐭𝐨𝐫𝐢𝐳𝐚𝐭𝐞.” (foto 4)

Sperăm să se lămurească și autoritățile noastre și să vedem acest marcaj cat mai curand în Iași, pe străzile unde nu se pot face piste dedicate pentru biciclete și unde viteza auto este scăzută.

» Mihai Chirica | Daniel Juravle

#OrașePentruOameni#MobilitateSustenabilă#IașulAccesibilPentruToți#ImplicareCivică

Sari la conținut