Conform datelor furnizate de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor, în decurs de aproximativ doi ani s-a dublat numărul de automobile înmatriculate în municipiu, 𝐝𝐞 𝐥𝐚 𝟏𝟐𝟒 𝟔𝟔𝟏 𝐢̂𝐧 𝟐𝟎𝟏𝟗, 𝐥𝐚 𝟐𝟔𝟕 𝟓𝟓𝟑 𝐢̂𝐧 𝟐𝟎𝟐𝟏, 𝐝𝐢𝐧 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐚𝐩𝐫𝐨𝐱𝐢𝐦𝐚𝐭𝐢𝐯 𝟏𝟓𝟎 𝟎𝟎𝟎 𝐝𝐞 𝐯𝐞𝐡𝐢𝐜𝐮𝐥𝐞 𝐚𝐮 𝐨 𝐯𝐞𝐜𝐡𝐢𝐦𝐞 𝐦𝐚𝐢 𝐦𝐚𝐫𝐞 𝐝𝐞 𝟏𝟓 𝐚𝐧𝐢 (Planul de ordine și siguranță publică al mun. Iași, pentru anul 2022, întocmit de către Poliția Locală Iași).
Un număr dublu de mașini în trafic îngrijorează din perspectiva creșterii gradului de poluare fonică și cu noxe, a ambuteiajelor, a presiunii pe spațiul public pentru parcarea acestor mașini.
În ultimii 2 ani s-a construit mult, au apărut noi blocuri de locuințe, doar o mică parte cu suficiente locuri de parcare. Mașinile parcate pe trotuare, scuaruri și spații verzi din cartierele rezidențiale noi și vechi le-au transformat în cartiere dormitor, spații de locuit, nu de trăit. Chiar dacă s-ar construi locuri de parcare rezidențiale pentru toate mașinile (lucru imposibil din bani publici), rămâne problema utilizării zilnice a acestor mașini. Mersul la serviciu, la piață, la teatru, în vizită cu mașina personală distruge Iașul.
Situația este gravă și trebuie să determine administrația ieșeană să pună în aplicare cât mai repede măsurile indicate în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, plan strategic asumat de Primăria Municipiului Iași, și să transmită mesaje de conștientizare publicului în vederea beneficiilor utilizării transportului alternativ.
Este necesară o schimbare de paradigmă la nivel administrativ în modul în care percepem mobilitatea într-un oraș în creștere. Desființarea de treceri de pietoni, idei promovate precum pasaje sau supralărgiri, toate acestea vor aglomera și mai tare orașul cu mașini, cu impact asupra sănătății publice. În prezent, la nivel european, se aplică măsuri de limitare a accesului mașinilor în zona centrală a orașelor, măsuri semnificative de reducere a vitezei mașinilor prin bariere fizice și electronice (max 30 km/h: Bruxelles, Paris etc.) pentru siguranță și scădere a nivelului de poluare fonică și a aerului (la viteze mici nu se ridică particulele periculoase) și măsuri de dezvoltare a pietonalelor (trotuare largi și prietenoase), a transportului public și a infrastructurii pentru biciclete.
Transportul alternativ există în discursul administrației ieșene, dar în realitatea orașului se simte din păcate lipsa măsurilor de dezvoltare a infrastructurii pentru mobilitatea durabilă și, de aceea, s-a ajuns la dublarea numărului de mașini personale. Înființarea unor benzi unice și achiziția tramvaielor noi sunt măsuri foarte bune, dar nu suficiente cât să convingă publicul să utilizeze transportul în comun. Trebuie crescut ritmul de dezvoltare a infrastructurii transportului alternativ și a îmbunătățirii calității serviciilor. În caz contrar, anii trec, poluarea se intensifică iar ieșenii vor avea tot mai mult de suferit.
Administrația trebuie să aibă curajul și determinarea să aplice măsuri care și-au demonstrat eficiența în orașele cu viziune și se vor dovedi benefice și pentru Iași pe termen lung.
» Primăria Municipiului Iași | Mihai Chirica
#MobilitateSustenabilă#OrașePentruOameni