Vă invităm să citiți un testimonial al unui coleg din A.P.T.A., legat de calitatea transportului public din Iași, cu părțile bune, dar, mai ales, cu părțile problematice care ar trebui reglate pentru ca transportul în comun să fie atractiv și să fie o alternativă reală mașinilor personale. Vă rugăm să ne spuneți dacă vă regăsiți în întâmplările expuse de colegul nostru:
„După ce s-au realizat benzile unice pentru transportul public, am încercat să conving dintre cunoscuți să renunțe, chiar și pentru o perioadă de câteva zile, la mașina personală și să încerce transportul public.
Argumentul era că poate face 20 de minute de acasă până la muncă utilizând transportul public, în loc să facă 50 de minute cu mașina. Ca prin minune cineva a și încercat.
În zilele în care totul a mers bine, cele 20 de minute au fost mai mult decât suficiente pentru acel drum.
Însă au fost și altfel de zile.
S-a întâmplat ca așteptând la semafor pentru a ajunge pe refugiu a pierdut tramvaiul/autobuzul. Lucru care i s-a părut foarte absurd și incorect. Transportul în comun ar trebui să fie sincronizat cu semafoarele, încât așa ceva să nu se petreacă.
S-a întâmplat ca aparatul din tramvai/autobuz, cel ce îți dă bilet, să nu funcționeze deloc sau să nu-ți dea biletul, ceea ce face imposibilă utilizarea lui în timpul celor două ore. Adică nu poți coborî și folosi alt autobuz/tramvai cu același bilet de 2,5 lei cum ar fi normal. Ba mai mult, sunând la Telefonul Verde i s-a zis că trebuie să coboare și să-și cumpere bilet, nu a primit scuze și o soluție reală de rezolvare a problemei.
În altă zi, vatmanul a trebuit să se retragă la depou, dar fără să anunțe pe cei din tramvai, care s-au trezit duși în altă direcție față de cea dorită. Când i s-a atras atenția de către pasagerii surprinși acesta a aruncat cuvinte ofensatoare celor nemulțumiți.
În urma acelei perioade de încercări persoana care a avut curajul să încerce transportul public a revenit la mașina personală și la cele 50 de minute pierdute pe un drum care ar fi putut dura 20 de minute. O risipă de o oră pe zi.”
Toate aceste probleme există de mult și au anulat efectul pe care ar fi trebuit să-l aibă benzile unice, acela de a face atractiv transportul public. Concluzia este că administrația și instituțiile acesteia ar trebui să-și facă mult mai bine treaba pentru ca niște măsuri bune (precum benzile unice) chiar să aibă efect. Detalii precum lățimea peroanelor ce impactează confortul călătorilor, funcționalitatea dispozitivelor, curățenia în mijloacele de transport și comportamentul personalului din mijloacele de transport pot fi determinante în decizia de a utiliza sau nu transportul public.
Reamintim că o mașină personală ocupă 12 metri pătrați din spațiul public, poluează cu noxe și fonic, creează ambuteiaje și necesită costuri mai mari decât utilizarea transportului în comun pentru drumurile zilnice de a ajunge la muncă și nu numai.
Aviz Compania de Transport Public Iasi și Primăria Municipiului Iași.
sursă foto: apix.ro
#ImplicareCivica #OrașePentruOameni