Săptămâna trecută am participat la o întâlnire de lucru pe draftul versiunii finale a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Polul de Creștere Iași pentru perioada post 2020. Au fost prezentate proiectele propuse de executiv și societatea civilă care au obținut cel mai mare punctaj în analiza multicriterială a indicatorilor eficiență economică, impact asupra mediului, accesibilitate, siguranță, calitatea vieții.
Dintre proiectele propuse de noi cu un an în urmă, la prima dezbatere despre actualizarea PMUD, au fost incluse Implementarea zonelor Slow Streets în zonele rezidențiale și în apropierea școlilor, Inventarierea și propunerea de măsuri de refacere a tuturor străzilor, în vederea respectării Normativului 51/2012 privind accesul persoanelor cu dizabilități și Auditarea trecerilor de pietoni din punct de vedere al siguranței și propunerea de măsuri pentru reorganizarea acestora. Toate au primit un punctaj foarte mic, însă noi am argumentat necesitatea măririi.



Ne-a surprins neplăcut justificarea punctajului scăzut în cazul proiectelor de accesibilizare. Impactul cantitativ, numărul de cetățeni a căror viață este îmbunătățită
, ar fi mic. Atragem atenția că accesibilizarea este obligatorie, iar Iașul nu are nici în acest moment nicio stradă accesibilizată complet conform Normativului 51. Și dacă ar exista o singură persoană cu dizabilități în Iași, administrația este obligată să asigure condiții sigure de deplasare.
Deși un astfel de proiect nu are ce căuta într-un PMUD, proiectul pasajelor din Podu Roș nu a întrunit un punctaj ridicat. Aceeași analiză se aplică și în cazul pasarelei pietonale propusă de executiv în zona Sadoveanu, o zonă rezidențială în plină dezvoltare și a cărei soluție de trafic nu trebuie să fie încurajarea deplasărilor cu mașina personală.
În urma discutiei, am trimis executivului propunerile și observațiile noastre pe siguranța și confortul pietonal, infrastructura velo de calitate, implementarea politicii de parcare, de care trebuie să se țină cont. Documentul trimis îl puteți citi în linkul din primul comentariu
.
» Mihai Chirica | Daniel Juravle
#IașulIubeștePietoniiȘiBicicliștii #IașulAccesibilPentruToți #OrașePentruOameni #ImplicareCivică #MobilitateSustenabilă