Banda unică și prioritizarea intersecțiilor pentru mijloacele de transport în comun sunt elemente cheie ale unei mobilități urbane durabile, sănătoase.
Salutăm demersul Primăriei Municipiului Iași de a realiza banda unică pe șoseaua Nicolina, însă e limpede că sunt necesare și alte măsuri complementare pentru îmbunătățirea mobilității în Iași: benzi unice pentru transport în comun pe întreaga lungime a marilor artere, dezvoltarea infrastructurii pentru pietoni și biciclete, înființarea de parcări tip Park & Ride la intrarea în oraș, dezvoltarea infrastructurii în relație cu Zona Metropolitană Iași, semaforizare inteligentă și creșterea frecvenței mijloacelor de transport de masă.
Chiar dacă banda unică de pe Nicolina este doar o mică parte din tronsonul ce ar fi trebuit făcut de mulți ani, conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă adoptat, este totuși un prim pas spre transformarea Iașului într-un oraș european. Facem apel la administrația ieșeană să dezvolte această bandă pe întreg tronsonul Nicolina, așa cum e prevăzut în planurile strategice, astfel încât să ajute fluența transportului în comun.
Cetățenii trebuie să înțeleagă că nu folosirea mașinii personale este soluția pentru deplasările urbane ci transportul în comun. De prea mult timp autoritățile nu au făcut decât să încurajeze folosirea mașinii personale, ceea ce a dus la situația de acum: aglomerarea traficului, deficit de locuri de parcare, creșterea nesiguranței rutiere, poluarea excesivă a orașului și timpi foarte mari irosiți în trafic.
Niciun mare oraș, care s-a confruntat cu problemele cu care ne confruntăm noi acum, nu a reușit să rezolve problemele de trafic construind mai multă infrastructură pentru utilizarea mașinii personale. Soluția viabilă la care au ajuns a fost infrastructura pentru mijloace de transport în comun rapid, ieftin, predictibil și confortabil și încurajarea modurilor de deplasare active: pe jos, cu bicicleta/trotineta. Acest lucru a dat posibilitatea cetățenilor să-și poată alege modul de deplasare dorit, fără să pună presiune pe o singură modalitate de transport.
Deplasările cu mașina personală, deși sunt cele mai confortabile, au un mare minus în orașe, necesită foarte mult spațiu (străzi late, parcări). În același timp, deplasările cu mijloace active și cu transportul în comun sunt foarte eficiente din punct de vedere al spațiului. Orașul este determinat și de clădiri, între care există spații limitate cu diverse utilizări. Acesta nu poate fi mărit încât să poată găzdui atâtea benzi de circulație încât toți să ne putem deplasa cu mașina personală, deci este nevoie să fie folosit mai eficient pentru a ne putea satisface nevoile de deplasare, iar cel mai eficient mod de a folosi spațiul pentru deplasare este utilizarea lui pentru transport în comun și transport cu mijloace active.
Dacă transportul în comun nu este rapid (prioritizat în intersecții și cu bandă unică) el nu va fi atractiv pentru cetățenii care pun pe primul loc timpul scurt de deplasare și nu confortul mașinii personale, și nu ar fi o alternativă reală.
De aceea benzile unice și încurajarea deplasărilor active sunt direcții pentru viitor, iar în această privință administrația are responsabilitatea de a realiza simulări de trafic cu softuri dedicate și de a implica specialiști în dezvoltarea mobilității urbane.
De asemenea, Poliția are un rol esențial în asigurarea respectării acestor benzi unice. Măsurile coercitive punctuale și informarea publicului în privința beneficiilor utilizării transportului în comun sau a mijloacelor active vor armoniza în timp atmosfera pe străzile Iașului.
» Mihai Chirica | Daniel Juravle
» Primăria Municipiului Iași#MibilitateSustenabilă#OrașePentruOameni