Inspectoratul General al Poliției Române a prezentat bilanțul accidentelor rutiere din primele 11 luni ale anului 2022. Principalele cauze identificate au fost, în ordine: indisciplina pietonilor (18,4%), nerespectarea regimului legal de viteză (17,3%) și abaterile bicicliștilor (11,4%). Din totalul deceselor, 21,9% a reprezentat indisciplina pietonilor, 19,2% nerespectarea regimului legal de viteză, 8% indisciplina bicicliștilor.
O statistică care, la prima vedere, spune că pietonii și bicicliștii sunt cea mai mare problemă în trafic, deși se moare cu dreptatea în mână și cu alcoolul la volan pe trecerile de pietoni. Dacă ne uităm însă cu atenție la modul cum este gândită deplasarea în orașele, satele noastre, înțelegem care este sursa “indisciplinei” pietonilor și bicicliștilor.
În timp ce la noi sunt învinovățiți pietonii și bicicliștii, orașele europene se schimbă pentru a-i proteja și a-i încuraja să se deplaseze. Se reduc viteze la 30 km/h pe majoritatea arterelor, se intensifică monitorizarea vitezelor prin mijloace moderne, se intervine în designul stradal micșorând lățimea benzilor auto, supraînălțând interesecții, se desființează benzi auto pentru a se face piste pentru biciclete.
Accidentele nu mai sunt un dat, ci pot fi prevenite, conform strategiei Vision Zero a UE – eliminarea accidentelor grave până în 2050. Vision Zero pleacă de la ipoteza că toți participanții la trafic greșesc, viteza și designul stradal determinând gravitatea impactului.
În Iași și nu numai, s-au desființat treceri de pietoni importante, s-au realizat refugii de tramvai cu treceri de pietoni doar pe o parte. Pietonii au fost obligați astfel să ocolească sute de metri. Totodată, nu au fost implementate măsuri de calmare a traficului. Orașele noastre au fost gândite pentru a favoriza traficul auto, viteza, ceea ce a făcut foarte dificil și periculos deplasarea pietonală și cu bicicleta.
Să ne gândim și la satele fără trotuare, străbătute de drumuri naționale cu trafic intens, pe care se zboară cu viteze de autostradă. Sunt locuitorii lor vinovați, mulți de o anumită vârstă, că nu mai pot să ocolească jumătate de sat pentru a traversa pe la singura trecere amenajată ca să ajungă la vecinul de peste drum?
Sperăm ca în 2023 Poliția Română să înceapă să analizeze, să discute cu administratorii drumurilor despre adevăratele cauze ale acestor accidente. Să conștientizeze că are o mare responsabilitate, având reprezentanți în toate comisiile tehnice de circulație din localități.
#OrașePentruOameni#MobilitateSustenabilă#IașulIubeștePietoniiȘiBicicliștii#IașulAccesibilPentruToți