Săptămâna trecută, primarul Sectorului 2 a anunțat implementarea sistemului ”Kiss and Ride”, „un culoar pe unde părinții intră cu mașina, opresc în fața școlii, unde paznicul deschide portiera din spate și preia copilul. Cel mic își ia la revedere de la părinte, apoi este dus (de către paznic) în siguranță în curtea școlii.”. Aceeași idee apare și într-un proiect de bugetare participativă din Tg. Mureș.
La prima vedere, pare un compromis pentru o circulație mai fluidă, trotuare libere și copii în siguranta. Însă reglementarea transportului copilului cu mașina până în fața școlii, prin alocarea unei benzi dedicate din spațiul public este o invitație pentru și mai multe drumuri efectuate astfel, generând și mai mult trafic, în final. Înlesnirea celei mai ineficiente și poluante forme de transport va educa noua generație că așa este firesc: acum cu mașina spre școală, mâine cu mașina spre serviciu, teatru, mall etc. Parcările ilegale în jurul școlilor, ocuparea trotuarelor, nesiguranța copiilor sunt doar efectele unei viziuni depășite asupra orașului. Datoria administrațiilor publice este să trateze cauzele, nu efectele.
De câțiva ani, orașele europene supraaglomerate de mașini, cu congestii, poluare fonică și a aerului, creează 𝐒𝐜𝐡𝐨𝐨𝐥 𝐒𝐭𝐫𝐞𝐞𝐭𝐬, străzi fără mașini în jurul școlilor în intervalul de drop off/pick up. Se încurajează astfel modurile sustenabile de deplasare a părinților și a celor mici, prin crearea unui spațiu generos, cu aer curat, sigur pentru utilizarea transportului public, mersul pe jos, cu bicicleta spre școală. School Streets oferă beneficii pentru sănătatea fizică și psihică a copiilor, relaționând cu alți copii în drumul spre școală.
Sistemul School Streets este răspândit în peste 1200 de orașe. Marea Britanie l-a implementat în 2015, în Scoția, iar Londra are acum peste 500 de School Streets. Parisul are peste 160, iar primăria capitalei Franței a anunțat încă 100 până în 2026. Orașe ca Tirana, Varșovia s-au alăturat și ele acestei mișcări. Ne dorim ca și administrațiile noastre să adopte măsuri moderne, curajoase, care fac bine orașului pe termen mediu și lung, să educe cetățenii în direcția sustenabilității, a conștientizării că ceea ce facem noi astăzi îi va afecta pe copiii noștri mâine.
Propunem ca Primăria Municipiului Iași să implementeze un proiect pilot de School Street în Iași la Colegiul Naţional de Artă, astfel încât să seteze un exemplu de bună practică în România. APTA va transmite și o adresă executivului și deliberativului în vederea susținerii acestui proiect. Vă invităm să ne scrieți în comentarii la ce alte școli v-ați dori School Streets.
#OrașePentruOameni#MobilitateSustenabilă#IașulIubeștePietoniiȘiBicicliștii#IașulAccesibilPentruToți