Colega noastră Ioana de la Probikeaddiction a fost invitată la finalul săptămânii trecute la Bruxelles, la Conferința Urban Movement organizată de Rosa Luxemburg Foundation care a adunat peste 30 de specialiști în mobilitate urbana din 13 țări, printre care Serbia, Germania, Belgia, Austria, Romania, Estonia, Ucraina, Elveția, Spania, Slovenia, Macedonia, Turcia, Bosnia și Herzegovina.
A fost prilejul ideal pentru împărtășirea de soluții în ceea ce privește mobilitatea urbană alternativă și în mod special încurajarea mersului pe bicicleta ca parte a mobilității urbane.
Lăsăm mai jos câteva idei care ni s-au părut interesante.
Peste 200.000 de berlinezi au semnat pentru ca în interiorul Espan Ring să nu se mai circule cu mașina
Dacă nu faci nimic, numărul de mașini doar va crește
Măsurile ce încurajează folosirea altor mijloace de transport, nu a mașinilor, trebuie luate în paralel cu comunicarea foarte clară a intențiilor – dacă administrația ia măsuri, fără sa explice risca revolte și rezistență din partea populatiei – așa cum se întâmpla zilele acestea la Bruxelles – chiar dacă pe termen lung măsurile sunt în beneficiul populației. Populația trebuie implicată, să fie o parte din soluție
Aplicații mobile care sa arate cum pot ajunge cel mai rapid dintr-un loc în altul
Reducerea numărului de mașini trebuie realizata în paralel cu scaderea pretului la transportul public, mărirea numărului mijloacelor de transport public
Administratia publica trebuie sa găsească soluții și sa seteze un exemplu – discursul public sa conțină elemente care duc spre reducerea numărului de mașini
Trebuie găsite soluții pentru a aduce copiii colectiv la școala – reducerea unei mari părți a traficului cu mașini
Contează calitatea vieții – măsuri mici și clare – e mai eficient decât sa aștepți fonduri pentru a lua măsuri de anvergura
Postere dedicate pentru fiecare Masa Critică (care sa atraga atentia asupra problemelor privind mobilitatea ce trebuie rezolvate urgent) – evenimente de mare anvergura, mii de participanti, trimestriale, bianuale – ideal ca politicieni + stakeholderi
Evenimente atractive în orașe bazate cu componenta importanța despre mersul pe bicicleta – cu național & internațional flavour
Campanii de comunicare pe timpul iernii – cu persoane care susțin mersul pe bicicleta – de ce ar fi avantajos pentru taximetristi, influenceri
Am observat infrastructura probiciclistica în tot orașul, inclusiv în cartierele obișnuite. De asemenea, mari bulevarde au fost transformate în pietonale și zone în care poți circula doar cu bicicleta.
„Cea mai importantă concluzie pe care am reușit sa o trag după aceasta conferința este ca nu suntem singuri – în toată Europa, mai ales în partea Balcanilor, activiștii se confruntă cu aceleași probleme. O astfel de discuție între activiști, o împărtășire a exemplelor de bune practici nu poate decât să deschidă noi idei, proiecte și oportunități pentru a face mai accesibil mersul pe bicicletă în toate orașele europene, indiferent de mărime. Totul gravitează înspre ideea de a convinge oamenii din afara sferei eco/green despre beneficiile unei vieți mai bune, fără mașina”.
Ioana