Evenimentul ”20 solutions for a greener Europe, for all of us”
Evenimentul ”20 solutions for a greener Europe, for all of us”

Evenimentul ”20 solutions for a greener Europe, for all of us”

🚶‍♀️🚴🚃🌳 Săptămâna trecută, Consiliul Județean Iași – Iași County Council a invitat APTA ca speaker la evenimentul „20 solutions for a greener Europe, for all of us”, desfășurat în cadrul celei de-a 20 ediții a Săptămânii Europene a Regiunilor și Orașelor, organizată de către Comitetul European al Regiunilor. Intenția era să prezentăm un punct de vedere din perspectiva mobilității urbane sustenabile. Deși s-a luat în calcul nevoia accesibilității pentru a ajunge în sala de la etaj a Muzeului „Vasile Pogor”, președintele A.P.T.A., Alex Luchici, care utilizează un scaun rulant pentru a se deplasa, odată ajuns, nu a putut participa la dezbatere din cauza faptului că liftul nu a fost suficient de încăpător.

🤷‍♂️ Deși intenția a fost bună, situația a fost neplăcută. Astfel de erori se întâmplă des în spațiul românesc și pot fi evitate numai dacă ar fi implicate și persoanele cu dizabilități în procesul de accesibilizare a clădirilor. Este nevoie de o schimbare la nivel local în privința modului în care se fac accesibilizările clădirilor și a spațiului public. Este și un subiect în privința căruia președintele Consiliului Județean, Costel Alexe, și-a exprimat dorința de a se implica, iar noi vom face tot posibilul să conștientizăm factorii de decizie locali astfel încât accesibilizările să fie făcute după nevoile reale ale persoanelor cu dizabilități, după normative, cu implicarea persoanelor cu dizabilități în Comisia de recepție a lucrărilor publice.

👨🏻‍🦯👩‍🦽 De altfel, clădirea muzeului e accesibilizată bine, cu urcare lină către intrare și uși fără praguri, însă, ca în multe alte clădiri accesibilizate, unele aspecte scapă și adaptările sunt ineficiente. Prin comparație, Casa Muzeelor, clădire reabilitată tot recent, are un lift încăpător. În realitate, în toate instituțiile publice de cultură sau administrative este nevoie de accesibilizari complete, nu doar rampe și lift, ci și adaptări pentru persoanele cu deficiențe de vedere și auz. În curând ar trebui să intre într-un proces de accesibilizare și Primăria Municipiului Iași, pentru care e în lucru un studiu de fezabilitate. Vom urmări evoluția lucrărilor astfel încât adaptările să fie realizate corect.

⚠️ Facem un apel către autorități să pună accent pe importanța realizării adaptărilor în mod corect și prin implicarea reprezentanților societății civile în domeniul dizabilității. Accesibilizarea spațiului public este primul pas spre incluziunea celor 11600 de persoane cu dizabilități din municipiul Iași și determină modul în care acestea pot avea o viață activă.

👉 Revenind la eveniment, președintelui A.P.T.A. i s-a oferit posibilitatea de a da un interviu filmat, însă considerăm important să lăsăm în încheiere mesajul integral A.P.T.A. care ar fi fost prezentat în fața audienței, adresat factorilor de decizie, cu măsurile potrivite pentru un Iași mai verde:

Apariția automobilelor în viața oamenilor a avut un impact semnificativ în modul în care s-au dezvoltat orașele de-a lungul anilor. Deși șoferii reprezintă o minoritate, majoritatea spațiului public a fost alocat drumurilor pentru utilizatorii de mașini, în ideea că toată lumea va avea un loc pe stradă, să circule în confortul mașinii. Însă acest scenariu s-a dovedit a fi utopic și, după ani de dezvoltare a infrastructurii rutiere, au început să iasă în evidență efectele negative ale utilizării excesive a mașinilor: poluare masivă a aerului, poluare fonică, ambuteiaje, stres și eterogenizarea societății prin izolare în mașini. Acest aparent confort al mașinii s-a dovedit a fi nociv pentru societate și a devenit o problemă de sănătate publică. Anual mor o mulțime de oameni din cauza complicațiilor respiratorii cauzate de poluare și tot mai mulți copii ajung să dezvolte forme severe de astm.

Ultimele politici de urbanism pun accentul de modificarea designului stradal în favoarea spațiilor verzi, pietonale, și a dezvoltării infrastructurii pentru mijloacele de transport active, prietenoase cu mediul. Aceste măsuri, împreună cu prioritizarea transportului public și transformarea acestuia într-un serviciu performant pot convinge șoferii să își lase mașinile acasă și să adopte un stil de viață mai sănătos. Studiile arată că atât pietonalele, cât și spațiile comune de transport nu sunt doar zone de tranzit ci reprezintă zone de socializare ce au o importanță deosebintă în coeziunea comunitățiilor. De asemenea, spațiile verzi și, în special, arborii maturi au un efect benefic asupra oamenilor și a mediului, preiau din gazele nocive din aer, au un efect de barieră fonică împotriva traficului, vara oferă umbră pietonilor și fac trotuarele mai atractive mersului pe jos sau cu mijloace alternative de transport. Arborii au un efect benefic atât în mobilibiltatea urbană, cât și în sănătatea publică. S-a demonstrat că îmbunătățesc sănătatea mintală, iar în cartierele cu arbori stradali oamenii au un simț al comunității mai ridicat.

Marile orașe din Europa au adoptat deja astfel de măsuri importante în beneficiul oamenilor și a mediului, iar autoritățile ieșene trebuie să aibă determinarea de a acționa în egală măsură.

În momentul de față Iașul are mult de îmbunătățit în privința dezvoltării mobilității sustenabile. Majoritatea pietonalelor sunt înguste, neaccesibilizate și pline de obstacole, nu există o infrastructură eficientă pentru mijloacele de transport alternativ, actualele benzi roșii nedelimitate de pe trotuare reprezentând un pericol pentru pietoni, dar și pentru pentru utilizatorii de biciclete sau trotinete. Dar cei mai afectați de conflictul creat de benzile de pe trotuare sunt cei din categoriile vulnerabile, persoanele cu dizabilități locomotorii, nevăzătorii, părinții cu cărucioare, vârstnicii sau copii. Pe de altă parte, transportul public este în dezvoltare, însă există carențe ce țin de accesibilitate, frecvență și predictibilitate. Arborii maturi din oraș sunt, din păcate, în declin și trebuie luate măsuri urgente pentru menținerea lor dar și pentru plantarea unor arbori noi, viguroși, cu rădăcină puternică, întrucât puieții plantați sunt prea firavi și se prind greu, sau se ofilesc.

Aceste aspecte trebuie soluționate cu prioritate pentru ca Iașul să se alinieze normelor pentru atingerea neutralității carbonice, dar, mai ales pentru a crește calitatea vieții ieșenilor și pentru a contribui la o experiență mai plăcută a vizitatorilor orașului.

A.P.T.A. – Alianța pentru Promovarea Transportului Alternativ, alianță formată din 10 organizații neguvernamentale din Iași, s-a implicat în ultimii doi ani în colaborare cu autoritățile locale pe implementarea de măsuri care să transforme Iașul într-un oraș mai prietenos și mai sustenabil. Am pus accentul pe accesibilizarea pietonalelor după normative, pe prioritizarea transportului public prin benzi unice, pe importanța și actualizarea Registrului Verde și am propus realizarea unui Master Plan pentru circulația bicicletelor în municipiul Iași.

Această infrastructură verde va trebui dezvoltată și în zona metropolitană. Municipiul Iași și Zona Metropolitană au șansa de a deveni zone sustenabile, iar autoritățile trebuie să pună accent pe accesarea de fonduri pentru infrastructura velo și pentru eficientizarea transportului public. Trebuie respectate planurile strategice de dezvoltare urbană durabilă și astfel se va produce schimbarea de paradigmă prin transformarea orașelor în orașe pentru oameni, cu perspectiva unui viitor al Iașului cu aer curat, spații verzi, cu cât mai multe zone pietonale, cu opțiuni pentru transport alternativ și cu o populație mai sănătoasă și mai împlinită.

Acestea sunt soluții care transformă orașele în comunități prospere ce contribuie la o Europă mai verde, în care oamenii pot avea un stil de viață activ, într-un mediu sănătos.

» Costel Alexe | Mihai Chirica | Daniel Juravle

#IașulAccesinilPentruToți#OrașePentruOameni#MobilitateSustenabilă

Sari la conținut