Echipa A.P.T.A. a avut o discuție online cu Ruxandra Aelenei, lector în mobilitate urbană la Universitatea de Științe aplicate din Amsterdam, pe subiectul infrastructurii velo din municipiul Iași.
Vizitând deja Iașul, Ruxandra ne-a înțeles nemulțumirile vizavi de actualele “piste” și ne-a recomandat să acționăm punctual pentru desființarea benzilor roșii impracticabile, care încalcă STAS-ul privind realizarea pistelor, normativul pentru accesibilizarea spațiului public pentru persoanele cu dizabilități și creează grave conflicte între pietoni si biciclisti (așa cum este cazul stațiilor de autobuz, de exemplu). Pe primul loc trebuie sa fie siguranța și confortul pietonilor, în special al celor din categoriile vulnerabile.
Un subiect a fost și realizarea Master planului pentru circulația bicicletelor. Acesta va fi un document subordonat Planului de Mobilitate Urbană Durabilă și care va trebui să ghideze administrația locală în următorii ani în realizarea unei infrastructuri viabile pentru utilizarea bicicletei ca mijloc de transport. Ruxandra ne-a confirmat un principiu de bază în realizarea pistelor moderne pentru biciclete, acela de a lua din spațiul mașinilor, nu din cel al pietonilor sau din spațiul verde. În același timp, ea a recomandat o “perioadă de tranziție” stabilită clar ca orizont de timp, care poate să includă și îmbunătățirea provizorie a unor piste de pe trotuare, până la mutarea lor pe carosabil.
Din discuțiile cu realizatorii Master planului pentru circulatia bicicletelor, știm că este prevăzută o „valorificare/preluare” a actualelor benzi roșii de pe trotuare. Avem mari rețineri vizavi de o asemenea abordare “de compromis”, deoarece este târziu ca în 2023, după 10 ani de benzi roșii pe trotuarele deja înguste, într-un oraș sufocat de mașini, al doilea cel mai poluat oraș din țară, să mai vorbim de încă n ani de tranziție către o mobilitate sustenabilă. Avem nevoie de un Master plan care să includă deja know-how-ul european modern, actual al realizării pistelor. Proiectanții trebuie să vină cu o viziune pentru un oraș incluziv, iar administrația va trebui să aibă curajul să aplice acea viziune.
#IașulIubeștePietoniiȘiBicicliștii#IașulAccesibilPentruToți#OrașePentruOameni#ImplicareCivică#MobilitateSustenabilă