Pistele pentru biciclete sunt doar o parte din ecuația mobilității urbane
Pistele pentru biciclete sunt doar o parte din ecuația mobilității urbane

Pistele pentru biciclete sunt doar o parte din ecuația mobilității urbane

🧑‍🦯👩‍🦽🚴🚌🚗 Dezbaterea asupra MasterPlanului de Piste Velo pentru municipiul Iași a fost un bun prilej de a ne aminti că pistele pentru biciclete sunt doar o parte din ecuația mobilității urbane. Pentru a avea un Iași respirabil, cu mai puține congestii, trebuie sa convingem ieșenii sa lase mașina acasă în favoarea mijloacelor alternative, în cât mai multe ocazii. Asta înseamnă măsuri luate concomitent în mai multe direcții:

☑️ transport public extins, confortabil și predictibil

☑️ pietonale sigure și atractive

☑️ piste funcționale pentru biciclete

☑️ politică de parcare sustenabilă a mașinilor personale.

Una fără cealaltă nu va rezolva nimic. De exemplu, piste pentru biciclete fără o politică modernă de parcare, îi va face pe șoferi să parcheze haotic pe aceste piste (așa cum se întâmplă acum pe trotuare).

⁉️ În MasterPlanul prezentat, pistele pentru biciclete sunt gândite a fi pe trotuare, pentru o perioadă de tranziție (câteva luni sau ani). Realizatorii documentului au argumentat că ar fi mai ușor de făcut, cosmetizând actualele benzi roșii, și ar încuraja bicicliștii amatori, cărora le este frică acum sa iasă pe stradă.

👉 O primă problemă este de ordin fizic, Iașul are puține trotuare suficient de late. Pistele pe trotuare înseamnă reducerea spațiului pietonal cu 2,5 – 3 m, cât ar trebui să aibă o pistă funcțională, astfel încât să permită depășirea. Amintim că Normativul 51/2012 prevede pietonale de minim 1,8 m pentru ca și persoanele cu dizabilități să circule comod. Dacă mai punem și bănci, coșuri de gunoi ajungem la un minim de 2,5 m pentru pietoni, deci, cu tot cu elementul de separare între pistă și pietonal, trotuarul ar trebui să aibă peste 5 m.

👉 Apoi, este ilogic sa luăm din spațiul pietonilor pentru piste, pentru că nu pe pietoni vrem să-i convingem să aleagă bicicleta, ci pe șoferi. Dacă pietonii nu se vor simți în siguranță și comod pe pietonale, vor alege mașina, nu bicicleta. În același timp, șoferii vor continua sa creadă că bicicliștii trebuie înghesuiți cu pietonii pe trotuare, iar o mutare ulterioară a lor pe carosabil, prin reducerea spațiului mașinilor, va fi greu de realizat. Va fi o mare presiune a conducătorilor auto să nu se întâmple, deși ar trebui sa fie bucuroși de fiecare dată când văd o bicicleta pe stradă care nu aglomerează și mai mult traficul.

👉 Nu în ultimul rând, într-adevăr, străzile Iașului sunt periculoase. Dar nu doar pentru bicicliști. La Iași se moare pe trecerea de pietoni. Nu poți lăsa un copil să meargă pe jos spre școală de frica șoferilor care nu respectă viteza legală, nu dau prioritate la treceri. Deci chiar dacă împărțim în 2 toate trotuarele, chiar și cele minuscule, și conectăm toate aceste piste, problema siguranței bicicliștilor nu va dispărea de la sine.

‼️ Astfel, dezvoltarea pistelor pentru biciclete în Iași trebuie să se facă organic, în același timp cu celelalte mijloace alternative, prin redesign stradal al spațiului ocupat acum de mașina personală, nu de spațiile pietonale sau cele verzi. Ieșenii trebuie sa aibă posibilitatea reală de a alege ce mijloc de transport preferă într-un anumit moment.

😠 Dar în timp ce noi – asociații sau simpli cetățeni – discutăm, aducem argumente pe marginea acestui MasterPlan și a altor măsuri care ar putea transforma Iașul, administrația locală nu face nimic. Nu aplică nici măcar ceea ce și-a asumat public. De exemplu, pista Tudor – Agronomie, finalizată în urma cu 2 ani, nu are un termen de implementare, iar avizul actual al Poliției Rutiere expiră la un an de când a fost emis. La fel, draftul politicii de parcare realizat de specialistul în mobilitate Tudor Macicasan cu sprijinul administrației locale, stă într-un sertar din primărie, fără să fie analizat și supus dezbaterii publice.

🤝 Timpul trece și traficul din Iași arată din ce în ce mai rău. La fel și plămânii noștri. Accidente au loc constant pe trotuare din cauza benzilor roșii neconforme, iar schimbarea tot nu apare. Urmează perioada electorală și măsurile atât de necesare dar nepopulare pentru unii vor fi din nou amânate pentru multe luni. Facem un apel către toate asociațiile, cetățenii care urmăresc domeniul mobilității sustenabile să ne unim, să căutăm punctele comune și împreună să determinăm administrația să acționeze ACUM. Nu mai este timp de pierdut, Primăria Municipiului Iași trebuie să conștientizeze că acestea sunt măsurile care vor crește calitatea vieții ieșenilor și vor transforma Iașul într-un oraș modern.

#IașulIubeștePietoniiȘiBicicliștii #IașulAccesibilPentruToți #OrașePentruOameni #ImplicareCivică #MobilitateSustenabilă

Sari la conținut